lørdag den 22. september 2012

Rugbrødsmuffins - uhm, jeg er solgt

I dag har bare været en hyggedag hjemme - alle 4. Og selvom solen kun kiggede frem indimellem, og dagen bød mest på regn, så har vi stor-hygget os. Sveske og jeg har bagt rugbrødsmuffins - med masser af tørret frugt og kerner. Og MUMS, de var så gode! Jeg tror jeg kunne have spist dem alle uden at blinke... men planen var at de skulle i fryseren, parat til madpakken.
Jeg brugte denne opskrift (jeg har lånt den hos AMA, men lavet lidt om på den selv - så der var plads til flere dejlige ting...): Ingredienser: 250 g skårne rugkerner 1,5 dl kogende vand 3 dl græsk yoghurt (skulle have været kærnemælk...men det havde vi ikke lige) 25 g gær 2 dl vand 1 tsk salt 50 g flydende margarine 150 g rugmel 100 g hvedemel en håndfuld abrikoser, hakkede en håndfuld mandler, hakkede en håndfuld rosiner en håndfuld sesamfrø en håndfuld hørfrø en håndfuld solsikkekerner 2 små stykker chokolade, hakket (desværre havde vi ikke mere...men så går det nok også til vuggestuen, når man næsten ikke opdager chokoladen) DAGEN FØR: Rugkerner, vand og yoghurt/kærnemælk blandes sammen og stilles natten over på køkkenbordet (jeg stillede det i køleskabet da jeg gik i seng) BAGE-DAGEN: Rør gæren ud i lunkent vand. Tilsæt salt, rugkerneblandingen, flydende margarine samt rugmel og rør det godt sammen. Tilsæt tørret frugt og kerner. Rør hvedemel og græskarkerner i, og fordel den lidt klistrede dej i smurte muffinforme, (Fyld kun dejen 2/3 op i formen). Lad dem hæve 1 time. Bag dem ca. 45 min. ved 160°C (alm. ovnvarme) og afkøl på rist.
Og de smagte FANTASTISK!!! med smør. Bagefter gik vi en tur ned og fodrede ænder - vi trodsede vinden. Lille prutfis sad i selen hos mig, og kæmpede lidt med blæsten, men sad og hyggede sig og endte med at falde i søvn.
Sveske på løbecyklen
Faren med kaffekopperne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar