torsdag den 2. maj 2013

Inspirerende foredrag

Her til aften har jeg været til foredrag med hende her.
Det var vildt inspirerende, og de to timer fløj af sted alt for hurtigt, så da det var slut, sad jeg og ønskede at hun ville fortsætte med at fortælle mig om børn, hjerner, indlæring og hvordan vi som forældre kan takle det hele.
Jeg.Vil.Have.Mere!!

Hvis jeg skal pøve at nævne de ting jeg fik med hjem, og de ting som jeg bed mærke i og syntes var vigtige, så ser listen sådan her ud;

Musik er meget vigtig for indlæring. Det er med til at styrke indlæringen, og giver mulighed for at huske med højre side af hjernen, så man kan huske i billeder (hvilket øger mængden af information man kan huske) i stedet for at huske i remser.

Forældre skal slippe berøringsangsten, og sige tingene til deres børn, som de synes de er. Fx hvis ens datter gentagne gange har forsøgt at komme til at lege med en anden pige, X, men X aldrig har gidet, og så pludselig en dag gerne vil med hjem og lege. Og hvis X er en af de "smarte piger", og kun kommer med hjem at lege for at snige hemmeligheder ud af din datter, og smide det på Facebook dagen efter. SÅ skal man ikke begynde at gå om den varme grød, men i stedet fortælle, at X er et skrækkeligt barn, (fx) fordi hun har skrækkelige forældre (sat på spidsen), og at X godt kunne være en der ikke var så god til at holde på hemmeligheder, og at hun kommer for at lege præcis (og kun) for at få nogle hemmeligheder/ting at fortælle videre i børnehaven/skolen næste dag. MEN man skal ikke forhindre, at X kommer med hjem. Man skal bare give sit barn det, at hun kan høre voksen-stemmen, når X så faktisk begynder at hive hemmeligheder ud af hende, og måske ikke fortæller det aller hemmeligste.

Drenge udvikler sig langsommere end piger. Deres hjerne er længere tid om at udvikle sig. De har derfor meget svært ved at koncentrere sig om fx indlæring, og kan kun koncentrere sig i 10 minutter ad gangen i 6.klasse. Så skal de lige brænde noget testosteron af, inden de igen kan fortsætte.

Barnet der kommer hjem og fortæller, at det er ked af at der er et andet barn der tegner bedre. I stedet for at sige, "nej, det er da ikke rigtigt", kan man sige "det kan godt være, at han/hun tegner meget pænt, men jeg vil meget hellere have din tegning, for du er nemlig min".

Indlæring er mest effektiv i ikke-lærings-situationer, fx når storebror/søster får hjælp til lektierne, og lillebror/søster sidder på gulvet ved siden af og leger. Så får den lille en fordel, og lærer en hel masse ganske "gratis".

---------------------
Ovenstående er helt min egen tolkning af hvad jeg hørte, og eventuelle afvigelser fra den oprindelige mening er helt min skyld!

- der var mange flere brugbare guldkorn, og jeg ville ønske at både faren og jeg havde været af sted, så vi kunne hjælpe hinanden med at huske dem.

Og faktisk, da jeg hentede sveske i dag i vuggestuen, så stod hun sammen med yndlings-legekammeraten og så på to store piger der gyngede. "Vi må ikke være med", sagde de til mig.
Mig: "det kan være at I kan prøve bagefter?..."
Sveske: "men vi synes bare det ser sjovt ud!"

Åh, jeg får lyst til at kramme hende, meget og længe, og desuden spærre os inde indtil hendes hjerne er udviklet nok til at hun kan se at det bare er fordi at de er store, at de holder de små ude, og at hun er god nok alligevel!!

Igen, det evige tilbagevendende forældre-spørgsmål
GØR VI DET GODT NOK??

- man kan jo kun håbe...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar